9/13/15

September 2014

Buiten loeit de wind door de bomen, ik zit even lekker binnen achter mijn computer in de koele huiskamer om in alle rust (Efraim is naar school en ook Jander is op pad) aan de nieuwsbrief te beginnen. Eindelijk is de rust weer wat terggekeerd na een aantal heftige weken/ maanden waarin in korte tijd heel veel dingen tegelijk gebeurden. Daarom nu even een terugblik en een vooruitblik.
Jander's moeder

In de verte hoor ik de telefoon rinkelen, half slapend wring ik me onder de klamboe vandaan richting de kamer om de telefoon op te nemen, net te laat.... ik loop weer terug naar de slaapkamer waar Janders’mobiel rinkelt, “dat is foute boel” zeg ik tegen Jander. Want telefoontjes om 3 uur ’s nachts brengen meestal geen goed nieuws. Het is  Janders’ neef die vertelt dat Janders’ moeder opnieuw is opgenomen op de IC, dit keer met hartproblemen. Omdat er niemand bij haar op bezoek mag komen besluiten we af te wachten. Maar de volgende ochtend rond 11 uur wordt Jander opnieuw gebeld. Zijn moeder is helaas overleden.... De beste vlucht die we kunnen vinden vertrekt pas de volgende ochtend. Vanaf Fortaleza naar Belo Horizonte is een aantal uur, en vanaf Belo Horizonte is het nog weer een aantal uur met de bus naar het dorpje van Jander toe. Hij is dan helaas ook niet meer op tijd voor de begrafenis, want hier in Brazilie gebeurt dat altijd binnen 24 uur. Wel was het fijn voor Jander om bij zijn familie te kunnen zijn, ook al was het. heel erg kort, en om bijvoorbeeld te horen hoe zijn moeder die week ervoor nog besloot een enorme pan traditionele feijoada (bruine bonenschotel) klaar te maken voor de hele buurt. Alsof ze al wist dat haar afscheid nabij was.... We missen haar enorm. 
EO METTERDAAD
De vertaalklus van de EO kwam gelijk na het overlijden van Jander’s moeder. Jander kwam op maandagochtend terug in ik vertrok diezelfde middag met het vliegtuig naar Salvador. Het was een hele bijzonder    ervaring op een prachtige locatie. Je kan er meer over zien en lezen op onze blog. De uitzendingen zijn ook terug te zien op uitzendinggemist Eo Metterdaad. Ik ben zelfs een keer in beeld te spotten!
DAG LIEVE (OVER)OMA

We liepen net terug van een heftig interview over het levensverhaal van vissersvrouw Nega, toen ik hoorde dat Jander mij dringend moest spreken. (Ik was nog in Salvador om te vertalen voor EO Metterdaad) “Het gaat niet goed met je oma” kreeg ik te horen. Daar sta je dan, “in the middle of nowhere” met alleen maar mensen die je net een paar dagen kent en bijna geen mogelijkheid tot contact met de buitenwereld. En slechts een paar dagen later, nog steeds ver van alles en iedereen vandaan, op de dag van mijn verjaardag, kreeg ik ‘s ochtends dat nieuws wat je liever niet hoort, “je oma is overleden”....... van alles gaat er op zo’n moment door je heen, wat nu, wat moet ik doen, wanneer kan ik daarheen etc. Gelukkig werd er goed voor me gezorgd door de rest van het team, want het was uitgerekend die dag een enorm volle dag waarin veel gefilmd werd en ik intensief most vertalen. Ondanks alles organiseerde het team zelfs ook nog een klein verjaardagsfeestje voor me die avond. De volgende dag vloog ik terug naar Fortaleza om niet lang daarna met alleen Efraim (Jander’s paspoort was verlopen helaas) richting Nederland te vliegen, maar we kwamen helaas die dag niet eens verder dan Recife, wat een uurtje vliegen is. Er waren problemen met het vliegtuig waardoor we die nacht in een resort mochten doorbrengen (alle hotels waren nl vol ivm de worldcup). Efraim genoot van het zwembad en de overvloed aan eten, maar ik wilde niks liever dan zo snel mogelijk naar Nederland. Uiteindelijk na 2 lange dagen reizen kwamen we op zondagavond aan, nog net op tijd voor de begrafenis op maandag. Wat is het fijn om op zulke momenten samen met familie te zijn. De begrafenis was mooi en bijzonder en vooral ook voor Efraim heel indrukwekkend. Ondanks het verdriet van het verlies was er ook de enorme dankbaarheid zo’n lieve oma gehad te hebben die een echt voorbeeld was in geloof.
 
WAT HOOGTEPUNTJES

Gelukkig waren er ook nog wel wat hoogtepuntjes deze maanden! Efraim vierde zijn verjaardag in Nederland, wat een ervaring voor hem en ook konden  we onze lieve vrienden en familie weer even snel zien! En we warden verwend met een dagje dierentuin met de trein, een echt hoogtepunt voor Efraim! 

En slechts 2 weken nadat we weer terug in Brazilië waren kwamen mijn ouders voor 5 weken bij ons op bezoek. Het was wel jammer dat Efraim toen geen vakantie meer had, want ivm de worlcup waren de schoolvakanties naar voren geschoven. Maar toch hebben we ervan genoten!

Wie onze nieuwsbrief al een tijdje leest weet dat we al heel lang een andere auto op ons verlanglijstje hadden staan. Begin van dit jaar hadden we weer veel onkosten aan de auto en we hadden geen uitzicht op hoe we dat nou weer voor elkaar moesten krijgen. Maar toen was daar opeen Fifalafavela! Een initiatief van een oud klasgenootje van mij met een aantal vrienden van hem met als motto “Overwin het kwade door het goede”. Mensen konden een bedrag doneren voor elk gescoord doelpunt van Nederland en Brazilië. Het eindbedrag werd verdeeld onder 3 gezinnen die in Brazilië werken. De actie werd een enorm succes en nog nooit heb ik met zoveel plezier voetbal gekeken! Haha! Van het opgehaalde bedrag konden we een andere auto kopen, met complete verzekering. Essentieel voor ons werk omdat we hier alles met de auto moeten doen. Voor iedereen die gedoneerd heeft, ontzettend bedankt! 
VIDA NOVA
De tafel ligt vol met papier, lijm en scharen. De doos met Duplo staat klaar. Ik ben namelijk begonnen weer te ontmoeten met de meiden die ik al tijdens hun zwangerschap begeleidde en nu (tiener)moeder zijn. Gewoon bij mij thuis hebben doe we elke vrijdagochtend iets creatiefs. Ik hoop dat zo het projekt weer uit zal groeien door dat de meiden zelf nieuwe meiden zullen meenemen. Helaas is het gebouw waar we op hoopten niet doorgegaan, en het grootste struikelblok is nu dan ook de lokatie, want qua afstand is het niet ideaal.  

We gaan ook de workshops in de lokale gezondheidspost weer oppikken, en het idee is om dat zelfs uit te breiden en het op grotere schaal te doen. In november zal ik samen met Erika (amerikaanse verloskundige) eind oktober/begin november een cursus voor zwangere vrouwen gaan geven in een Pilates kliniek in Fortaleza. Dit zal voor mij als een soort stage zijn omdat ik zo in de praktijk veel van Erika kan leren om dat vervolgens weer hier in de lokale gezondheidsposten toe te passen.  En verder zijn de voorbereidingen voor onze doula training in December in volle gang!
De hele collectie gitaren wordt weer in de auto gepropt, het is vrijdagavond en de club jongeren staan weer te popelen voor hun wekelijkse gitaarles. De groep is zo succesvol dat het aan het uitgroeien is in  een projekt. Door middel van de muzieklessen worden de kinderen en jongeren bereikt met het evangelie. De kerk groeit gestaag en elke zondag zit er een hele club kinderen van de muziekles op de eerste rij. Daarnaast helpt Jander ook bij verschillende andere activiteiten van onze kerk, bijna elke avond is er wel iets te doen. Op elke woensdagavond is er bijvoorbeeld GRC = Grupo de Resgate Cristão, .een groep speciaal voor mensen die verslaafd zijn of zijn geweest (drugs, alcohol, etc). Verder zijn er door de weeks bijbelstudies, gebedsbijeenkomsten, huisbezoeken etc.
 
We voelen ons erg thuis in deze gemeente en zijn hier nu ook officieel benoemd als “missionair werkers”. De kerk zelf is in het stadje Eusébio, een kwartiertje rijden. Maar afgelopen jaar hebben ze een dochtergemeente gestart in Aquiraz (waar wij wonen). Dit is ook waar Jander de gitaarlessen geeft. Deze kerk groeit ook hard en deze maand waren er zelfs 3 dopelingen. De doopdienst vond plaats op een hele bijzonder plek. Namelijk.... Bij ons thuis! Stapels stoelen uit de kerk werden er ‘s ochtends afgeleverd, en al de kerkleden namen wat lekkers mee zodat we heerlijk met elkaar konden ontbijten. Het was een hele bijzonder ochtend!
 
In September is Jander ook 2 keer mee geweest met onze pastor en nog wat leden op evangalisatie-reis. De eerste trip was een trip van 4 uur lang naar het binnenland van Ceará om daar te evangeliseren en de kerk daar te bemoedigen. De week daarop reiste hij af naar Paraíba, zo’n 10 uur rijden. Een hele trip, maar het team kwam super enthousiast en bemoedigd weer terug! Beide plaatsen worden geteisterd door de droogte, maar de mensen waren er ontzettend gastvrij en hongerig naar God! Het is fijn dat we nu meer de mogelijkheid hebben om zo actief in onze eigen plaatselijke gemeente bezig te zijn! Jander dmv de aanbidding en ik mag regelmatig spreken!
Ook al ben ik de afgelopen 2 jaar regelmatig naar Nederland geweest, het was elke keer vanwege een vervelende reden(ziekte/overlijden), en dus niet echt een tijd van verlof. Voor Jander is het al weer  1,5 jaar geleden. Daarom hopen we eind van dit jaar naar Nederland te komen. Dit zal voor ons ook een tijd zijn om aan jullie, onze achterban, te laten zien/ horen waren we nu mee bezig zijn en wat ons plan is voor de komende tijd. Ons vertrek bij YWAM was een moeilijke beslissing en op de boel op eigen houtje weer op de rit te krijgen is niet gemakkelijk. Het gaat allemaal veel langzamer dan we misschien wel zouden willen zien. En de afgelopen maanden waren met ziektes, overlijden en heel veel andere dingen die erbij kwamen een enorme emotionele achtbaan. We zijn daarom ook extra dankbaar voor onze trouwe achterban die ons in dit hele proces heeft ondersteund dmv financien en gebed en bemoedigende woorden. Jullie hebben geen idee wat voor enorme waarde dat heeft voor ons op het zendingsveld!

We komen tijdens die periode graag spreken/ spelen in jullie kerk, gemeente, groep, club etc. Neem gerust contact met ons op om een datum af te spreken. De datum wanneer we precies komen is nog niet helemaal zeker, maar zal ongeveer rond 10 december zijn, we zullen blijven tot eind januari.
 
Dat ik een echte crea-bea ben weet iedereen vast wel. De laatste tijd heb ik me meer toegelegd op het maken van knuffelbeesten en poppen van stof en hier en daar heb ik ook een aantal verkocht! Ik zal ook zeker het een en ander meenemen naar Nederland dus voel je vrij om een kijkje te nemen op mijn facebook pagina om alvast wat te bestellen! Ook wil ik graag zoals de vorige keren creatieve workshops gaan geven. Dat is elke keer een groot succes! Dus wil je graag een mooi tekstbord maken, of liever iets van vilt, iets van de   kringloop pimpen, of heb je een andere wens? Trommel dan een paar vriendinnen op, en huur mij in, ik garandeer je een hele gezellige avond!
We wensen jullie heel veel zegen toe!
We zien uit om jullie in December weer te ontmoeten!

Veel liefs en groetjes,
Jander, Melanie & Efraim

0 Leave your comment here:

 
Designed by Simply Fabulous Blogger Templates