9/13/15

Juni 2015

DAAR ZIT MUZIEK IN
Bijna elke dag wel gaat Jander op pad met zijn gitaren om ergens les te geven. Soms particulier aan één leerling tegelijk, maar meestal aan een hele groep, soms van uiteenlopende leeftijden. Een hele uitdaging, maar Jander beleeft er ontzettend veel plezier aan om andere leren muziek te maken en zo God te kunnen aanbidden. Sinds kort geeft hij zelf muziekles op een publieke school, als een naschoolse activiteit. We zijn superblij en dankbaar dat Jander zijn talenten op deze manier mag inzetten!
JEUGDGEVANGENIS
Elke donderdag gaat Jander weer met een klein team naar de jeugdgevangenissen toe. Dit werk wordt door de professionals daar zeer op prijs gesteld, want het staat er slecht voor met de jeugdgevangenissen in Fortaleza. Per instantie worden soms vele malen meer jongeren vastgehouden dan dat er capaciteit is, er is vaak last van mishandeling, er zijn relletjes, etc. Maar er is simpelweg geen andere plek. De noodzaak voor verandering is duidelijk. En al lijkt het maar zo weinig wat ze kunnen doen, zelfs de instanties zelf merken een groot verschil. Jander en zijn team brengen hoop te brengen waar geen hoop meer is, om liefde te laten zien aan jongeren die vaak geen idee hebben wat echte liefde is, en ze te leren kennismaken met vrede die alle verstand te boven gaat. 
VIDA NOVA
Helaas is er nog niet zoveel gekomen van het verbouwen van een plekje om een naaiatelier te beginnen. Het heeft de afgelopen maanden flink geregend waardoor we niet met verbouwen konden beginnen. Desondanks ben ik al wel begonnen met naailessen geven. L* is 16 jaar en heeft een zoontje van 2,5 jaar oud. Ik begeleid haar al vanaf haar zwangerschap en we hebben in al die jaren een hele goede band opgebouwd. Elke vrijdagochtend komt ze bij mij thuis voor naailessen en ze had het al heel snel goed onder de knie. Zo heeft ze al een mooie tas gemaakt en nu is ze bezig met een stoffen memoryspel! Ze hoopt nu snel ook een naaimachine voor haarzelf te kopen zodat ze ook thuis kan naaien!
Sandra en ik zijn ook een groep voor zwangere tieners begonnen in samenwerking met de lokale gezondheidszorg. Dit is voorlopig een pilot, en de samenwerking levert hier en daar nog wel eens wat frustraties op, maar we werken er hard aan om een goedlopend projekt te maken zodat we steeds meer zwangere tieners kunnen helpen! We komen samen in een soort wijkcentrum waar ook een school gevestigd is. Sommige meiden moeten echt kilometers lopen om bij het projekt te komen, heel dapper met een zwangere buik en in onze tropische hitte! We hebben elke keer een stukje theorie, een praktische toepassing, een filmpje en een creatieve activiteit!
Eind Mei heb ik een lange reis gemaakt naar het andere uiteinde van Brazilie, naar Florianopolis om daar 2 cursussen te volgen. Dezelfde professional die de Doula (birthcoach) training gaf in December (die ik samen met een team organiseerde) kwam 2 andere cursussen geven in het uiterste zuidelijke puntje van Brazilie. Ik wilde deze cursussen erg graag doen om wat meer basis te hebben voor mijn werk. Ik heb er nu 2 certificaten bij! Het gaat om een certificaat Post-Partum Doula (soort kraamzorg) van de internationale organisatie DONA (doulas of north america) en een certificaat Child Birth Educator van de ICEA (internation childrbirth education association). Ik ben ontzettend blij en dankbaar dat ik de mogelijkheid heb gekregen om beide trainingen te volgen, ik heb ontzetten veel geleerd wat ik zeker zal kunnen toepassen in het projekt!
Nu ik dit schrijf hebben we net Efraims 9e verjaardag gevierd! Het was de mooiste dag van zijn leven volgens hem zelf! Een echt feestje vieren we als zijn opa&oma hier ook zijn, dat is wel zo gezellig! Sinds kort zit hij ook op voetballen bij de basis van Jeugd met een Opdracht. Peter (onze voormalige leider), is daar een voetbalprojekt begonnen. Elke donderdagmiddag hebben ze training. Het is best een heel leerproces voor Efraim want hij nu nog een van de jongsten, maar hij vindt het ontzettend leuk!                                                                          
Ten slotte wensen we jullie allemaal een hele  gezellige vakantie toe, met heel veel zon, plezier, en rustmomenten!

Veel liefs en groetjes uit Brazilie, Jander, Melanie & Efraim

0 Leave your comment here:

 
Designed by Simply Fabulous Blogger Templates